Poruszająca opowieść o ambicji i zdradzie - osadzona w scenerii szalonego Paryża lat.20 - przedstawia historię miłości dwojga wyjątkowych osób: amerykańskiego noblisty Ernesta Hemingwaya i jego pierwszej żony, o której mówił pod koniec życia, iż wolałby umrzeć, niż zakochać się w jakiejkolwiek innej kobiecie. W 1920 r. Hadley Richardson dwudziestoośmiolatka, która zrezygnowała już z nadziei na szczęście i miłość, spotyka młodego Hemingwaya. Po burzliwych zalotach i ślubie nowożeńcy wyjeżdżają z Chicago do Paryża, gdzie dołączają do grona literatów Straconego Pokolenia: Scotta oraz Zeldy Fitzgeraldów, Ezry Pounda i Gertrudy Stein. Hemingwayowie głęboko się kochają i niezbyt pasują do hulaszczego trybu życia paryskiej bohemy, tonącej w alkoholu i jazzie. Otoczony pięknymi kobietami, tworzący w atmosferze rywalizacji Ernest stara się odnaleźć tam swoją literacką drogę. Hadley zaś próbuje pogodzić obowiązki żony, muzy i przyjaciółki pisarza i nie zagubić przy tym siebie. Kiedy w małżeństwo Hemingwayów wkrada się oszustwo, doprowadza do zniszczenia wszystko, co Ernest i Hadley wspólnie usiłowali zbudować.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pierwszy tom długo oczekiwanych dzienników Susan Sontag obejmuje zapiski, jakie prowadziła ona od czternastego do trzydziestego roku życia. Książka jest poruszającym świadectwem dojrzewania, rodzenia się intelektualnej pasji i poszukiwania własnej tożsamości. W tym okresie w życiu Sontag wiele się wydarzyło: opuściła dom rodzinny, podjęła studia, jako siedemnastolatka wyszła za mąż, dwa lata później urodziła syna, w końcu rozwiodła się. Równocześnie prowadziła intensywne życie intelektualne (czego śladem w Odrodzonej są listy lektur, zapiski z obejrzanych filmów, wysłuchanych koncertów), i odkrywała swoją seksualność, nawiązując relacje z kobietami. Ten ostatni wątek dominuje w drugiej części książki, w której autorka analizuje swoje relacje z H. oraz Irene Fornes. Najbardziej zaskakuje w dziennikach rozdźwięk między tym, jak Susan Sontag świadomie i z determinacją formowała siebie jako intelektualistkę, a tym, jak niepewna i bezradna pozostawała w sferze uczuć i seksualności. Jej zapiski poruszają szczerością i rzucają inne światło na autorkę Przeciw interpretacji.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Autobiografia Vladimira Nabokova stanowi klucz do całejjego twórczości. Jedynie dzięki niej czytelnik ma szansedostrzec w doświadczeniach bohaterów powieści i opowiadańecha wydarzeń z życia pisarza. Ma też szanse zetknąć sięz jego refleksjami wyrażanymi już nie w imieniu fikcyjnychpostaci, tylko we własnym, a więc mogącymi pomócw interpretacji dzieł literackiej fikcji. Zarazem autobiografia ta nie jest czymś gatunkowo odmiennym od Nabokovowskich powieści i opowiadań. Jest to memuarystyka wyjątkowo literacka, napisana wysmakowanym, eleganckim stylem, pełna efektownych chwytów, fałszywych tropów i chytrze zastawionych na czytelnika pułapek. Znajdujemy tu także "prafabułę" wielu Nabokovowskich utworów, którą jest wygnanie z raju dzieciństwa i próba jego odzyskania.Jednym ze środków wiodących z powrotem do edenu jest literatura, literatura najwyższej miary intelektualnej i artystycznej, a przy tym ogromnie zmysłowa i niezwykle skuteczna w ewokowaniu przeszłości. Pamięci, przemów to ostateczna, najpóźniejsza wersja autobiografii, jedno z najważniejszych i najwspanialszych dzieł wielkiego pisarza. Leszek Engelking
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Fascynująca biografia pisarki, fotografki i modelki Dare Wright przekonuje, że najmroczniejsze są tajemnice dzieciństwa.
W 1957 roku w Stanach Zjednoczonych ukazuje się książeczka Samotna lalka, która mimo aury kontrowersji szybko staje się kultową lekturą dla dzieci. Po latach dziennikarka Jean Nathan pisze powieść o autorce, Dare Wright, mieszkającej w nowojorskim domu opieki. Dzięki wnikliwemu reporterskiemu śledztwu i licznym relacjom okazuje się, że niewinni bohaterowie Samotnej lalki odzwierciedlają skomplikowane losy samej Wright oraz jej najbliższej rodziny. Rodziny rozbitej, pełnej artystycznych pretensji i mrocznych, a do tego erotycznie dwuznacznych relacji. W tej zdumiewającej, świetnie skonstruowanej powieści biograficznej znaleźć można potwierdzenie freudowskich teorii o skrywanych emocjach, seksualnych zależnościach, a także dziecięcej beztrosce wobec rzeczy niesamowitych. To zarazem pełen literackich odniesień reportaż i fascynująca opowieść o kobiecie, która mentalnie przez całe życie pozostała w roli małej dziewczynki - samotnej lalki. Na podstawie książki powstaje film pełnometrażowy z udziałem Jessiki Lange i Naomi Watts.
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce: Wydawnictwo W.A.B. Oznaczenia odpowiedzialności: Jean Nathan ; przełożył Jacek Żuławnik.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nick swoim urokiem i energią potrafił zjednać sobie każdego. Od dzieciństwa jednak zmagał się z ciężką i niebezpieczną chorobą: psychozą maniakalno-depresyjną. Wsparciem w udręce była dla Nicka niestrudzona, kochająca matka, która szukała wszelkich sposobów, by mu pomóc. Mimo jej ciągłych wysiłków dopiero po latach Nick otrzymał właściwą opiekę specjalistów. Wówczas jednak choroba była już dla niego zbyt wielkim ciężarem. Światło moich oczu to historia wielkiej miłości matki i syna oraz ich wspólnego zmagania z chorobą, które okazało się walką o życie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wzruszająca opowieść Reginy Brett o miłości do swojej mamy, która nie potrafiła kochać własnej córki. Przejmujące wspomnienia pisarki z dzieciństwa, ale i z dorosłości, kiedy podjęła próbę prawdziwego poznania i pokochania chorej na alzheimera matki.
W mocnych, a zarazem uzdrawiających słowach Regina Brett portretuje trudną relację rodzic-dziecko. Sięga zarówno do pięknych, jak i trudnych chwil, kreśląc niezapomnianą historię bólu, przebaczenia, a wreszcie - wszechogarniającej miłości.
Swoją książkę dedykuje wszystkim czytelnikom, zwracając się do nich z przesłaniem, aby zawsze starali się kochać tkwiące w nich dziecko.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Regina Brett ; przełożyła Olga Siara.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni